onsdag den 19. december 2012

Chokoladecreme

Mange forskellige måde kan man lave en chokoladecreme som passer i en lagkage eller på toppen af cupcakes eller vores nøddefavorit. Jeg har prøvet mig frem og denne er min favorit. Den består af 3 ingredienser som man næsten altid kan finde i vores køkken.

Du skal bruge:
1/2 liter piskefløde
200 gram mørk chokolade
3 blade husblas

  • husblas lægges i blød i minimum 1/2 liter vand i ca. 30 minutter
  • chokoladen hakkes og smeltes over vandbad
  • piskefløden varmes og blandes i den smeltede chokolade
  • når chokolade og piskefløde er helt blandet, krammes alt vandet ud af husblas'en som røres i
Cremen skal afkøles i køleskab med film over. Filmen skal helt ned og ligge på cremen så der ikke dannes kondens.

Efter cremen er afkølet (minimum 4 timer tager det, jeg laver den altid dagen før og lader den stå natten over) piskes den op. Pas på med at overpiske den, for så bliver den grynet.

Du har kun behov for at have husblas i hvis du har travlt eller den skal være inde i en lagkage eller roulade. Når jeg skal bruge den som top på en cupcake eller anden kage, hvor der ikke skal kage ovenpå, så er det ikke altid jeg tilsætter husblas.

Hvis du vil have en creme med lys chokolade, så tilsættes der 250 gram lys chokolade i stedet for den mørke chokolade.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print venligt